niedziela, 29 września 2013

Pięć pytań do pisarza - Bożena Gałczyńska-Szurek


1. Najważniejsze spotkanie z drugim człowiekiem?

Prawdziwy przyjaciel to ktoś, do kogo możesz zadzwonić o trzeciej w nocy i powiedzieć: Jestem w więzieniu w Meksyku, a on na to odpowie: Nic się nie martw, nie ma sprawy, zaraz tam będę….
Mam takich przyjaciół. Spotkałam na swojej drodze dwoje ludzi, na których zawsze mogę liczyć. Są dla mnie bardzo ważni. Stasię poznałam wcześnie, już w podstawówce, mojego męża dwadzieścia lat później.

2. Książka, do której wracasz?

Moją ulubioną powieścią jest Grek Zorba Nikosa Kazantzakisa. Książka rozsławiona adaptacją filmową przeciwstawia rozważaniom filozoficznym nieskażony niczym instynkt życiowy Aleksego Zorby. Znany z niechlubnych postępków hulaka osiąga szczęście żyjąc w zgodzie z naturą. Chętnie wracam do jego opowiastek. Podziwiam dowcipne lapidarne wypowiedzi. Zorba o rodzinie -cytuję:
„Prawda, zapomniałem ci powiedzieć szefie, że mam brata - poważny, domator, liczykrupa, pobożniś, krótko mówiąc- podpora społeczeństwa.”
Fascynuje mnie pisarstwo Kazantzakisa. Myślę, że trochę szalonego Zorby jest w każdym z nas.

 3. Twoje miejsce na ziemi?

Wciąż go szukam. A może to tylko pretekst, żeby się włóczyć po świecie? W końcu miejsce jest bez znaczenia. Liczą się tylko ludzie i nasze uczucia.

 4. Twoje największe marzenie?

Jestem niepoprawną marzycielką. Mam mnóstwo marzeń. Nie wiem, które jest najważniejsze i zakładam, że większość raczej się mnie spełni. Marzeniom trzeba przecież choć trochę pomóc, a ja wciąż nie mam czasu. Jednak samo posiadanie marzeń, jest bardzo przyjemne.

 5. Zwierzę, które odegrało najważniejszą rolę w Twoim życiu.

Kocham wszystko co ma cztery łapy i szczeka. Najbardziej i z wzajemnością kochałam swoją wilczycę –Tinę. Psy niestety krótko żyją…..

1 komentarz:

  1. Pani Bożeno, to cała prawda o Pani i jej książkach. Odkryłam nie tak dawno Monachos i jestem pod wielkim wrażeniem tej powieści .Ciągnie mnie do słonecznej Grecji. Marzę sobie, że tam kiedyś pojadę. Ania.

    OdpowiedzUsuń