piątek, 16 września 2016

Czat z Pawłem Goźlińskim

Zdjęcie użytkownika Książka zamiast kwiatka.
9 września o godz. 21. czat, jakiego jeszcze nie było. Na KzK PAWEŁ GOŹLIŃSKI. Będzie się działo i może dowiecie się czegoś o tajemniczym ADAMIE FORMANIE, autorze bestsellerowej powieści "Sługi Boże". Zapraszamy.
Paweł Goźliński (ur. 1971) redaktor naczelny "Książek. Magazynu do czytania" i Wydawnictwa Agora. Współzałożyciel (razem z Mariuszem Szczygłem i Wojciechem Tochmanem) Instytutu Reportażu oraz Polskiej Szkoły Reportażu. Były szef "Dużego Formatu", reporterskiego magazynu "Gazety Wyborczej". W radiu TokFM prowadził audycję "Książki. Magazyn do słuchania". Studiował w Warszawie na Akademii Teatralnej, Uniwersytecie Warszawskim, w Szkole Wajdy oraz Szkole Nauk Społecznych przy Instytucie Filozofii i Socjologii PAN, gdzie obronił doktorat pisany pod opieką prof. Marii Janion.
W 2005 roku ukazała się jego eseistyczna książka Bóg Aktor. Romantyczny teatr świata o dramaturgii mistycznej Juliusza Słowackiego. W 2010 roku opublikował powieść kryminalną Jul, rozgrywającą się w 1845 roku wśród polskich emigrantów w Paryżu (wydanie francuskie w 2012 roku). Jesienią 2015 ukazały się jego współczesne Dziady, o których Olga Tokarczuk napisała, że są najbardziej zakręconym kryminałem, jaki kiedykolwiek czytała. Ostatnio wraz z Jerzym B. Wójcikiem przygotował antologię NieObcy. 21 opowieści żeby się nie bać, z której cały dochód przeznaczony został na pomoc uchodźcom. Kurator projektu "Gazeta Pisarzy".
Komentarze
Książka zamiast kwiatka
Napisz komentarz…
Książka zamiast kwiatka UWAGA - KONIEC CZATU NA ŻYWO! Przypominamy, że pytania można będzie zadawać jeszcze przez tydzień. Dziękujemy Autorowi oraz Czytelnikom. Dobranoc wszystkim
Lubię to!Odpowiedz6Skomentowane przez użytkownika Grażyna Strumiłowska9 wrzesień o 22:00
Iza Wyszomirska Również dziękuję, dobranoc 
Książka zamiast kwiatka
Napisz odpowiedź…
Książka zamiast kwiatka WITAMY NA CZACIE WSPANIAŁEGO AUTORA, CZYTELNIKÓW ZAPRASZAMY DO ZADAWANIA PYTAŃ. Życzymy miłego wieczoru 
Lubię to!Odpowiedz5Skomentowane przez użytkownika Anna Klejzerowicz9 wrzesień o 20:59
Paweł Goźliński Oprócz obolałego z powodu kontuzji nadgarstka, wieczór rzeczywiście miły, dziękuję;-)
Książka zamiast kwiatka
Napisz odpowiedź…
Iwona Banach Dobry wieczór. Ponieważ jestem zakochana w reportażu, to mam pytanie, może niezbyt rozsądne, Sczygieł i Tochman, obaj sa genialni, a kto jeszcze? Czy istnieje w Polsce ktos na miarę Terzaniego, albo Kapuścińskiego, czy to już pieśń przeszłości?
Paweł Goźliński Na razie proszę śledzić - a to są tylko przykłady - Katarzynę Boni, Mirka Wlekłego, Marcina Kąckiego, Marcina Wójcika...
Iwona Banach Paweł Goźliński Czytam w tej chwili Warsztaty umierania i jestem porażona! Genialna!
Książka zamiast kwiatka
Napisz odpowiedź…
Iwona Banach To też cytat: "Apelowałbym więc do polskich wydawców, żeby inwestowali w polskie tytuły. Oczywiście łatwiej jest nie męczyć się z redakcją książki i promocją autora, który jeszcze nie ma pozycji na polskim rynku, tylko wziąć kogoś z listy bestsellerów. W ten sposób znika jednak miejsce dla polskich autorów" a co z selfem? Jak pan podchodzi do tego zjawiska, w końcu oni "propagują" jednak rodzimych autorów....
Paweł Goźliński Jednak uparcie wierzę w konieczność pracy autora i redaktora. Self to samotność autora, niedobra dla książki
Iwona Banach Miałam na myśli nie "klasyczny" self, ale wydawnictwa z tak zwanym współfinansowaniem, gdzie o redaktorze raczej nie słyszano 
Paweł Goźliński To jednak coś bliskiego - jak dla mnie - wydawniczej patologii i pasożytowaniu na autorze
Książka zamiast kwiatka
Napisz odpowiedź…
Anna Klejzerowicz Nie będę udawać, że nie wiem, że ma Pan swój udział w pisaniu "Sług bożych", bo przeczytałam o tym na skrzydełku okładki. Jak po „Dziadach” pisało się Panu „Sługi boże”? To zupełnie inny rodzaj literatury, choć w warstwie treści porusza się Pan/Panowie po zbliżonych rewirach. Było łatwiej? Przyjemniej? Mniej wyczerpująco? Czy wręcz odwrotnie?
Paweł Goźliński Dziwnie. Po pierwsze to była adaptacja scenariusza, praca nad cudzą historią. Po drugie 4 autorów to poczwórna dawka sporów i awantur;-)
Anna Klejzerowicz To prawda, wyobrażam sobie 
Anna Klejzerowicz Najpierw powstał pomysł na film czy na powieść? Czy od początku była taka dwutorowa koncepcja?
Anna Żdanuk Czy pseudonim Adama Formana to tylko efekt, jak to określę "pragmatycznego podejścia" (wymogi rynkowe, itp.)? Przyznam, że mnie zawsze nurtują powody, dla których autorzy używają pseudonimów (nawet, jeśli okazują się bardzo prozaiczne).
Paweł Goźliński Cztery nazwiska na okładce to byłaby przesada - sąd pomysł na For-mana. Najpierw był scenariusz
Anna Żdanuk Wszystko jasne  Przyznam, że dziś czytelnicy przyzwyczajają się do antologii i pisarskich duetów.
Książka zamiast kwiatka
Napisz odpowiedź…
Małgorzata Kursa Jest Pan jedynym znanym mi autorem, który do gatunku - z założenia jednak mającego stanowić rozrywkę umysłową - wplata klasykę polskiej literatury i wychodzi z tego coś niesamowitego. Skąd w ogóle ten pomysł?
Paweł Goźliński Jeśli przez lata redaguje się reporterów (tak tak, to autorów się redaguje, teksty przy okazji;-), trudno się nie zarazić
Małgorzata Kursa Ale u Pana ta "choroba" świetnie się przyjęła Zwróciłam uwagę na niesamowitą płynność i plastykę języka. W te książki się wchodzi.
Książka zamiast kwiatka
Napisz odpowiedź…
Iwona Banach Mówi pan: "To jest trochę chora sytuacja: żeby być zawodowym pisarzem, trzeba wypuszczać jedną książkę rocznie." Ten przymus troche jakby obniża poziom, a jak wydaje się sześć?
Paweł Goźliński Jezza, żartuje Pani, prawda? Chyba, że ktoś ma zapełnione szuflady
Iwona Banach No w sumie nie myślałam o szufladach, ale zawsze możemy mieć nadzieję 
Książka zamiast kwiatka
Napisz odpowiedź…
Anna Klejzerowicz Ja jeszcze wrócę do "Dziadów". Czy pisarze, których „zaangażował” Pan w roli postaci literackich, wiedzieli, że staną się... hmm... ofiarami?
Paweł Goźliński NIektórym, przy okazji wspominałem, ale nie była to reguła. Bezbłędnie na książkę zareagował prof. Mikołejko. Napisał, że jest zaszczycony
Książka zamiast kwiatka
Napisz odpowiedź…
Grażyna Strumiłowska Panie Pawle. Przez wiele dni internet huczał od domysłów kto jest autorem :Sług Bożych". zresztą jednej z najlepszych książek jakie ostatnio czytałam. Czy powie Pan, jaki był Pana udział w powstawaniu tej powieści?
Iwona Banach W jednym z wywiadów w odniesieniu do blogerów mówi pan o "celebrytozie", czy dotyczy to tylko blogerów jako takich, czy także i blogów recenzenckich i jak je pan dzieli, bo jednak chyba trzeba?
Paweł Goźliński W ogóle nie chodziło mi o blogerów książkowych, ale o różne modowokucharskie blogowe zjawiska przekładane do książek. Niedawno Press zaprosił mnie do pracy nad ich rankingiem blogów książkowych - to było dobre, budujące doświadczenie
Anna Klejzerowicz I dalej w kwestii „Dziadów”. To mix gatunkowy, znajdziemy tu i kryminał, i fantastykę, elementy horroru, mistykę, symbolizm, heroizm, „romantyzm”, groteskę… No i przede wszystkim ogromną erudycję, za którą wielki szacun. Skąd pomysł na taką właśnie formę literacką? Jakie wielkie dzieła literatury światowej za tym stoją (jeśli stoją), pomijając „Dziady” Mickiewicza, oczywiście?
Paweł Goźliński Jezza, tu powinna litania nastąpić ksiąg z wyższych i niższych półek ale oczywiście najważniejsza obok 'Dziadów" właściwych była "Boska komedia". A z tym wielogatunkowym szałem - to kiedy pisałem wydawałem się sobie dość powściągliwy;-)
Anna Klejzerowicz Nooo... to czekam, kiedy Pan zaszaleje 
Paweł Goźliński Wręcz przeciwnie, postanowiłem się uspokoić
Książka zamiast kwiatka
Napisz odpowiedź…
Małgorzata Kursa Nie mogę uwierzyć, że "Sługi Boże" były pisane przez kilka osób. Tekst jest tak spójny, tak jednolity językowo, nie widać "szwów". Dziękuję za tę książkę. Dała mi materiał do przemyśleń na kilka wieczorów. Mimo że kryminał 
Paweł Goźliński Dziękujemy, to wielka pochwała
Małgorzata Kursa A dla czytelników wielka przyjemność 
Książka zamiast kwiatka
Napisz odpowiedź…
Małgorzata Kursa Pana książki są jedyne w swoim rodzaju - trudno mi powiedzieć, co w nich bardziej fascynuje: wątki kryminalne czy to, co Pan przemyca pomiędzy nimi. A najbardziej bolesne jest to, że pokazuje Pan to nasze polskie piekiełko, które wrze właściwie od wieków, tak prawdziwie. Myśli Pan, że czytelnik łatwiej przyswoi te prawdy podane w konwencji kryminału?
Paweł Goźliński Mam nadzieję, choć chyba nie należy oczekiwać od kryminału, że stanie się nardzędziem jakiejkolwiek edukacji. Zresztą tp by zabiło kryminał
Małgorzata Kursa A jednak w Pana przypadku to zdaje egzamin Kwestia umiejętności 
Książka zamiast kwiatka
Napisz odpowiedź…
Iwona Banach Dziady wyszły jakiś czas temu, wiele się zmieniło i można powiedzieć, że został pan w tym momencie niestety "wieszczem", czy nie obawia sie pan tego?
Paweł Goźliński Te niby "wieszcze" fragmenty pisałem w okolicach 2012 roku, wtedy wydawały mi się po prostu wariackimi pomysłami. Po ukazaniu się książki trochę zacząłem się niepokoić. Teraz oczywiście rzeczywistość przerasta "Dziady"
Anna Klejzerowicz Panie Pawle, w nawiązaniu do „Dziadów”: no więc dziady czy halloween? Zaduszki, Wszystkich Świętych? Proszę, tylko to jedno (ostanie) święto wolno i należy pisać z wielkiej litery, poprzednie nie Dlaczego u nas wszystko musi ze sobą walczyć, wszyst...Zobacz więcej
Paweł Goźliński Mam nadzieję, bo tylko nadzieję mieć mogę, że to przejściowy stan, postromantyczne jakieś przesilenie, które się skończy nowym odczytaniem i "wykorzystanuem" naszej tradycji. "Dziady" - te Mickiewicza i te rytualne nie powiedziały jeszcze ostatniego słowa!
Anna Klejzerowicz Dziękuję, oby 
Iwona Banach Mówi pan:" U nas dzieli się literaturę na dwa światy - wysoką i niską. Fatalny podział, bardzo źle działa, bo znowu utrzymujemy podział: „czitaci, nieczitaci”, „głupi, mądrzy” - dualizm, który w gruncie rzeczy sprzyja wykluczaniu", a ta osławiona "literatura dla kucharek"?
Paweł Goźliński Kucharki to często osoby o wyrobionych literacko gustach. Sam jestem taką kucharką;-) A serio: precz z podziałami!
Iza Wyszomirska Sięgam po literaturę zarówno tę wysoką, jak i niską. Wszystko zależy od tego na co mam ochotę. I osobiście nie lubię aż takiego rozgraniczania. Ale myślę że najważniejsze jest to, żeby w ogóle czytać 
Książka zamiast kwiatka
Napisz odpowiedź…
Anna Klejzerowicz Jako portal prozwierzęcy MUSIMY zadać i takie pytanie: ma Pan sierściuchy?
Paweł Goźliński Tunia - porzucona w lesie matka piątki szczeniąt, wiecznie głodna głasków
Anna Klejzerowicz Pozdrawiamy Tunię 
Książka zamiast kwiatka
Napisz odpowiedź…
Iwona Banach Jeszcze jeden cytat: "Książka nie jest produktem tanim, to wiemy. Dlatego warto inwestować w biblioteki" - co pan sadzi o płaceniu autorom i tłumaczom od "wypożyczeń"? Powinni sie z tego cieszyć? Oddawać bibliotekom? Zrezygnować?
Paweł Goźliński Przynajmniej część tej kasy zamiast do autorów powina zasilać budżet w rodzaju PISF-u i finansować powstawanie interesujących, nowych książek
Książka zamiast kwiatka
Napisz odpowiedź…
Anna Klejzerowicz Moje ostatnie pytanie, bo odpowiedzi się trochę boję. Polskość, tożsamość narodowa. Niestety, często idą w parze z nienawiścią, teoriami spiskowymi, urojeniami. Idąc tą drogą, łatwo przekroczyć granicę, za którą jest już tylko ciemna noc. Czy jako społeczeństwo nie zbliżamy się powoli do tej granicy? Czy czuje się Pan trochę współczesną Kasandrą?
Paweł Goźliński Nie trzeba być Kasandrą, żeby dostrzec, jak nam brunatnieje krajobraz za oknem. A jak ktoś nie chce widzieć, zawsze polecam "W ogrodzie bestii" Erika Larsona
Anna Klejzerowicz Niestety, przykre to, ale też to dostrzegam.
Paweł Goźliński Ale Larsona i tak polecjam:-)
Książka zamiast kwiatka
Napisz odpowiedź…
Jola Domagała Dobry wieczór. W tym roku do nagrody Nike nominowano wiele reportaży. Jak Pan sądzi, jaka jest tego przyczyna i czy według Pana któryś z nich ma szansę na wygraną?
Paweł Goźliński Zwykle jest tak, że reportaże rywalizują z powieściami - proszę zauważyć, że w tym roku bardzo niewiele powieści było nominowanych. Czy choć jedna będzie w finale? Tak, mam swojego faworyta, jest on dość oczywisty, wystarczy spojrzeć na to, kto redagował "1945"
Iza Wyszomirska Reporter i reportażysta - w tekstach, zwłaszcza w swobodnych wypowiedziach potocznych często mylone są ze sobą słowa te podobne formalnie, ale mające odmienne znaczenia. Czy często się Pan z tym spotyka?
Paweł Goźliński Tak, ale nie przeszkadza mi to szczególnie
Książka zamiast kwiatka
Napisz odpowiedź…
Iza Wyszomirska Dobry wieczór Panie Pawle  Kogo z reportażystów ceni Pan najbardziej i dlaczego?
Paweł Goźliński Nie dość, że jestem ich kolegą, redaktorem, to jeszcze wydawcą wielu z nich, więc nie wypada mi budować listy ulubieńców. Kocham tę bandę w całości
Iza Wyszomirska Dyplomatycznie 
Grażyna Grzesiak A banda kocha Pana jak mniemam
Paweł Goźliński A to zależy od pory roku;-)
Książka zamiast kwiatka
Napisz odpowiedź…
Anna Żdanuk Dobry wieczór, słyszałam ostatnio radiową zapowiedź filmu "Sługi boże", wraz z informacją, że powstał na podstawie wspaniałej książki. Nie muszę dodawać, że zarys fabuły jest znakomity. Zastanawia mnie fakt, że premiera kryminału praktycznie zbiega się z datą premiery filmu. Skąd taki zabieg? Zazwyczaj spotykamy się z sytuacją, że przy okazji ekranizacji powieści książka "otrzymuje drugie życie"..
Paweł Goźliński Tu akurat książka i film powstawały równolegle - punktem wyjścia był scenariusz Mariusza Gawrysia i Adama Strzębosza
Jola Domagała Podczas wrocławskiego zlotu DKKów Wojciech Jagielski postawił tezę, że świat jest wystarczająco ciekawy, by o nim pisać i że nie ma potrzeby zmyślać. Sądzi Pan, że fabuła jest w jakimś sensie przeżytkiem?
Paweł Goźliński Eeee, Wojtek wyostrzył, choć akurat zabieram się za powieść biograficzną.
Jola Domagała Ja też nie wyobrażam sobie samej literatury faktu na swojej półce, chociaż uwielbiam. Jednak fabuła to odlot. Nie umiałabym zrezygnować z powieści... 
Książka zamiast kwiatka
Napisz odpowiedź…
Grażyna Grzesiak Co Pana tak ciagnie do reportazy? Wydaje mi sie, ze to trudna sztuka.
Paweł Goźliński Tak już się złożyło, że jak tylko zacząłem pracę w Gazecie, zostałem wepchnięty w ramiona Małgorzaty Szejnert, która uczyła mnie pracy z reportażem i reporterami.
Grażyna Grzesiak I wbil sie Pan w repotraz pazurami. 
Pamieta Pan pierwsze dziecie, ktore wyszlo spod Pana piora?
Paweł Goźliński hm, chyba reportaż Piotrka Lipińskiego o generale Berlingu to była moja pierwsza redakcyjna robótka. Mój pierwszy reportaż nosił tytuł Teatr cudów w powiatowym mieście Puławy
Anna Żdanuk To może zdradzi nam Pan, czy ma Pan teraz na uwadze temat, który jest ważny/interesujący/wymaga podjęcia?
Książka zamiast kwiatka
Napisz odpowiedź…
Anna Klejzerowicz Co Pan sądzi o pojęciu patriotyzmu, lansowanym obecnie w Polsce?
Paweł Goźliński Patriotyzm, jeśli musi być lansowany, podszyty jest kompleksami, jest sposobem, mykiem, na przykrycie słabości pozorami mocy. To słaby model patriotyzmu
Książka zamiast kwiatka
Napisz odpowiedź…
Grażyna Grzesiak Wielki szacun dla Pana akcji.
Książka zamiast kwiatka
Napisz odpowiedź…
Grażyna Strumiłowska Znalazłam Pana wypowiedź, którą pozwolę sobie zacytować. "W Stanach podstawą kursów kreatywnego pisania jest wiedza. Ludzie, którzy aspirują do miana pisarzy w większości są niebywale oczytani. Jeśli w Polsce słucham nauczyciela pisania, który mówi do ...Zobacz więcej
Iwona Banach O ja też o to zapytam! To mnie fascynuje na naszym rynku, te szkoły pisania, poradniki pisane przez osoby, które nigdy niczego nie wydały, czy to rozsądne?
Paweł Goźliński To są zagadki również dla mnie. Ja mogę tylko starać się jak najlepiej wykonywać swoją redaktorską i autorską robotę
Książka zamiast kwiatka
Napisz odpowiedź…

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz